Geen opgeblazen buik meer

Voor  gezonde darmen heb je prebiotica en probiotica nodig.

Probiotica leeft van prebiotica.  Als je dat niet in voldoende mate binnenkrijgt, krijgen de probiotica niet voldoende voedsel.

Want dat is wat prebiotica is, het voedsel waarvan de probiotica leeft.

Ik ben van mening dat elke chemische substantie als vervanging voor het echte eerlijke voedsel een ballast is voor je lijf.
In het  laboratorium is de chemische opbouw hetzelfde. Maar herkent ons lijf dat? In ieder geval zal ons lichaam het natuurlijke voedingsmiddel meteen herkennen en er profijt van hebben.

Ons lichaam is geen reageerbuis, dus meen ik te mogen betwijfelen dat ons metabolisch systeem wel zo happy kan zijn met een mierzoet flesje met probiotica.
Wie er wel blij mee zijn, zijn de schimmels die in ons lijf huizen, die gedijen prima op suiker. Beter dan op wat dan ook. En schimmel, denk aan candida, is iets wat we echt niet willen.
Wat nu is prebiotica? Dat zijn voedingsvezels.

En denk nou niet meteen aan toegevoegde vezels, maar denk aan groenten en een stukje fruit.

gezond-eten-groenten-en-fruit

 

Boordevol vezels. Daar kan de probiotica van leven. En zo kan je darmflora weer gezond worden.

Durf ik dan te zeggen dat vrijwel iedereen een arme darmflora heeft? Ja, dat durf ik zeker. Dat is ook bewezen. In stammen die heel natuurlijk leven vinden wetenschappers veel meer en diversere bacteriefamilies in de ontlasting.

 

Hoe komt dat denk je?
Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen.
Het is een gebrek aan gezonde, biologische groenten en fruit.

Een teveel aan vlees, wat ten koste gaat van onze groenten en bonen consumptie

De groeihormonen in ons vlees.

De ANTI biotica waar ons pluimvee, varkens en koeien mee ingespoten worden. Ja ook de biologische variant. Deze dieren krijgen dan wel geen antibiotica ter preventie voor eventuele ziekten, maar als er een ziekte uitbreekt, krijgen ze het allemaal toegediend. En daardoor wij ook.
En dan natuurlijk de antibiotica die wij zelf krijgen.

Begrijp me niet verkeerd. Er zijn heel veel levens gered door antibiotica. Als er geen antibiotica had bestaan, had ik het ook niet na kunnen vertellen.
Maar het is nu eenmaal een gegeven dat het je darmflora stuk maakt.
Hoe krijg je je darmflora dan wel weer gezond?

 

2 (4)

In ieder geval gaan de volgende maatregelen zeker helpen:

  • Eet 200 gram groenten per dag en twee stuks fruit.
  • Peulvruchten.
  • Noten en zaden.
  • Kefir yoghurt of drink kefir water.
  • Zuurdesem brood.
  • Gefermenteerde voedingsmiddelen.

Biologische zuurkool is bijvoorbeeld een goed gefermenteerd product. Biologische Sojasaus, tempé, tahoe en miso zijn ook zo wat voorbeelden.
Helaas vond ik geen gefermenteerde augurken en dergelijke in de biologische winkel. Maar  dat is heel goed en leuk zelf te maken.

Leef niet al te hygiënisch. Dat wil zeggen; het mag allemaal wel ietsje minder.

Van het buiten spelen kregen kinderen vroeger een veel betere weerstand.

De schadelijke bacteriën werden zonder pardon uitgeschakeld en de nuttige werden in leven gelaten.
Nu is het zo dat kinderen zowel hun handen als hun lijfjes moeten wassen met antibacteriële zeep, maar… dat is alleen nuttig als je iemand gaat opereren.
En je handen wassen als je in het openbaar vervoer bent geweest terwijl de helft van de bevolking verkouden is, lijkt me ook best wel slim.
Natuurlijk kan je, als je de bacteriële diversiteit in je darmen wilt optimaliseren, daarnaast ook nog gebruik maken van een pot probiotica.

Laat je informeren door iemand die weet waar hij/zij het over heeft.
Albert Heijn of de Etos heeft ook vast wel wat staan, maar we hebben het hier over onze gezondheid.
Speel daar maar liever niet mee.
Een voorbeeld van wat je zou kunnen eten:

Kefir yoghurt met speltvlokken en ongebrande noten en  vers fruit.
Een smoothie van een kwart rode paprika, een banaan, een stukje verse gember, een eetlepel chiazaad en kefiryoghurt.
’s Avonds een kopje miso soep met wat stukjes soja, gemarineerd in de sojasaus met wat nori.
Tussendoor een echt gefermenteerde augurk.
En drie keer per dag een glas kefir water. Je zult zien: je darmen zullen je dankbaar zijn.

En niet alleen je darmen. Je hele lijf inclusief je hersens functioneren veel beter met gezonde darmen.

Ik zal zeker nog op dit onderwerp terugkomen, maar als je vragen hebt of ervaringen op dit gebied; ik wil het graag van je horen en zal eventuele vragen zo goed mogelijk beantwoorden.

 

 

 bronnen:

www.darmgezondheid.nl

www.optimalegezondheid.com

Een gedachte over “Geen opgeblazen buik meer”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *